Dokters beantwoorden vragen over TM en ADHD

Voor meer algemene informatie en wetenschappelijk onderzoek rond het effect van TM op ADHD ga naar ADHD

Drs. Stixrud, Grosswald en Krag, zijn topspecialisten in hun gebied, met jarenlange ervaring rond ADHD behandeling via de Transcendente Meditatie techniek. Zij beantwoorden veelgestelde vragen over ADHD.

Ik heb ADHD en ik kan niet stil zitten, zelfs niet voor een paar minuten. Hoe kan ik ooit de Transcendente Meditatie techniek beoefenen?

Dr Grosswald: Dat is een groot voordeel van de Transcendente Meditatie techniek. Het is heel eenvoudig, moeiteloos en gemakkelijk te doen. Het maakt de geest rustig, en als de geest tot rust komt, volgt het lichaam op een heel natuurlijke manier. Je bent in staat om langer stil te zitten, gemakkelijk en comfortabel. Als gevolg van het beoefenen van de Transcendente Meditatie techniek zal die rust ook na de meditatie beetje bij beetje blijven. Na verloop van tijd begin je meer rust te voelen en begint de onrust te verdwijnen. Dat is de reden waarom de TM techniek wordt aanbevolen om volwassenen en kinderen te helpen die klagen over onrust. Dat is het unieke karakter van deze techniek.
Dr Krag: Mensen met ADHD hebben moeite om zich te concentreren en hun aandacht gericht te houden. Zelfs met opmerkelijke ADHD, is de Transcendente Meditatie techniek niet alleen eenvoudig te doen, maar zelfs zeer aan te raden. Hoewel ik niet kan voorspellen dat Transcendente Meditatie al deze aandoeningen zal elimineren, heb ik gezien dat de symptomen wel aanzienlijk verminderen.

Het is algemeen bekend dat kinderen meer lijden onder stress dan vroeger. Is dit mee verantwoordelijk voor ADHD en andere problemen?

Dr Stixrud: Het is mijn beroep om kinderen te evalueren die worstelen met leermoeilijkheden, gedragsproblemen, depressie en neurologische aandoeningen. Stress speelt een belangrijke rol in al deze problemen. Ik zie veel kinderen met leerstoornissen en ADHD-Attention Deficit Hyperactivity Disorder, en er bedstaat absoluut geen twijfel dat stress significant interfereert met het vermogen van een kind om te leren en te presteren op school.

Hoe is reactie op stress bij kinderen op school?

Dr Stixrud: De reactie op stress, ook wel de ‘ vecht of vlucht respons’ genoemd, heeft zich vermoedelijk in de loop van miljoenen jaren in ons ontwikkeld om ons te beschermen tegen roofdieren. Wanneer die vecht of vlucht reactie wordt geactiveerd, wordt u niet geacht in staat te zijn om helder te denken. Vanuit een evolutionair oogpunt bekeken,hadden mensen geen tijd om te denken: “Wat is het juiste ding om te doen?” Als een tijger naderde, werden ze opgegeten, en konden zij hun genen niet doorgeven. De natuur heeft ons beschermd om niet te denken onder stress. Dus als een kind onder stress staat, is het erg moeilijk voor hem om te denken, te leren, zijn schoolwerk te doen, aandacht te besteden aan de leraar, en zijn eigen gedrag te beheren.
Ik zou zeggen dat het belangrijkste besluit dat men kan trekken uit de toepassing van 20 jaar hersenonderzoek op het leren is dit: een kind moet zich veilig voelen op school om te leren, omdat je niet kunt leren als je onder stress staat.

Is de Transcendente Meditatie techniek een oplossing voor stress?

Dr Stixrud: Ik denk dat TM een zeer belangrijke rol kan spelen bij het oplossen van leer- en aandachtsproblemen. In sommige scholen speelt de Transcendente Meditatie techniek nu al een dramatische rol om kinderen te helpen bij het leren,en om hun aandacht, en gedragsproblemen te overwinnen. (Zie ook www.stressfreeschools.org)

Ik had ADHD als een kind, en heb nog steeds problemen om mij op mijn werk te concentreren. Zal Transcendente Meditatie mij hierbij helpen?

Dr Grosswald: Ja, volgens ons onderzoek wel. De Transcendente Meditatie techniek werkt voor zowel volwassenen als voor kinderen. Het is gemakkelijk te leren en te doen, en het vereist geen concentratie, of focus, of aandacht. Te gelijkertijd, verhoogt het de mogelijkheid om zich te concentreren buiten de meditatie, want het verbetert de hersenfunctie. Wanneer je ogen tijdens de meditatie gesloten zijn gaan de onderlinge verbindingen in de hersenen die met aandacht en focus te maken hebben verhogen. Wanneer je ogen dan terug open zijn en je bent in activiteit, zijn focus en concentratie beter.
Veel symptomen van ADHD zijn eigenlijk het gevolg van stress; spanning schakelt de prefrontale cortex in de hersenen uit, waardoor concentratie en focus moeilijk worden. Het verminderen van stress verbetert je aandacht, focus en concentratie zodat de mogelijkheid toeneemt om rustig te handelen en om je meer ontspannen en comfortabel te voelen in stressvolle situaties.
In ons onderzoek met kinderen, vonden we een verbetering van 20% met betrekking tot de aandacht in slechts drie maanden na het starten van het Transcendente Meditatie programma. Er waren ook significante verbeteringen in het werkgeheugen en het organiserend vermogen , evenals bij psychosociale metingen van gedrag, angst, stress, aandacht en focus.
Dr Krag: Iedereen die al lange tijd problemen met ADHD heeft weet dat wanneer ze uitgerust en kalm zijn,ze minder ADHD symptomen hebben dan wanneer ze moe en angstig zijn. Sinds TM helpt bij het creëren van een rustige en stabiele toestand, kan het duidelijk bijdragen tot het verminderen van de problemen met ADHD.

Een van de werkelijk grote problemen met ADHD is een gebrek aan impulscontrole, waar kinderen voortdurend een gesprek onderbreken,en impulsief dingen zeggen waarvan mensen overstuur raken. Kan de Transcendente Meditatie techniek hierbij helpen?

Dr Stixrud: Absoluut. Veel onderzoekers denken dat een gebrek aan zelfbeheersing, of een gebrek aan inhibitie, het primaire tekort is bij mensen die ADHD hebben. Een van mijn favoriete patiënten met ADHD is een grote jongen, hij is 14 of 15 jaar oud en hij spreekt luid. Ik weet altijd wanneer hij in het gebouw is. Toen hij een keer zat te praten in de wachtkamer kwam een vrouw uit een andere praktijk naar buiten en zei: “Als je hier wil komen, zul je stil moeten zitten.” En hij snauwde: “Als ik rustig kon zijn, zou ik hier niet zijn. ” Wat absoluut waar is.
Met de praktijk van Transcendente Meditatie,komt het zenuwstelsel in een toestand van rust. En als de reactie op stress normaal begint te werken, ben je gewoon minder impulsief. Ik denk dat er reden is om te geloven dat het proces van het stilleggen van de geest en het lichaam door middel van de Transcendente Meditatie techniek- wat resulteert in een verhoogde integratie in de elektrische activiteit van de hersenen, gezien door grotere coherentie tussen de twee hersenhelften en tussen het voorste en het achterste deel van de hersenen- ervoor zorgt dat kinderen hun impulsen beter kunnen controleren. Ze handelen minder zonder na te denken, en kunnen de neiging om te worden afgeleid beter afremmen.

Het klinkt alsof je het uit de eerste hand hebt ervaren.

Dr Stixrud: In een pilootstudie over het beoefenen van transcendente meditatie in een middelbare school met leerlingen met ADHD, hebben we de studenten geïnterviewd na drie maanden van meditatie. We vroegen: “Wat valt je op na een paar maanden mediteren?”
Vrijwel alle kinderen zeiden dingen als: “Ik voel me veel minder gestrest, en ik voel me meer ontspannen.” De meeste van hen zeiden: “Ik voel me meer georganiseerd. Ik heb het gevoel dat ik mijn huiswerk beter kan doen. Mijn ouders hoeven me niet te helpen. ”
Een opvallend impulsieve jongen zei: “Voordat ik begon mediteren, als ik in de gang liep en een andere leerling botste tegen me, draaide ik me om en sloeg hem. Nu, na drie maanden mediteren, als iemand tegen mij bots, stop ik en denk ik, “Zal ik hem slaan of niet?”
Voor sommigen lijkt dat misschien niets speciaal, maar vanuit mijn ervaring in het werken met impulsieve kinderen en tieners, is deze vertraging van reageren zeer moeilijk te bereiken. Als de Transcendente Meditatie techniek dit kind een beetje tijd geeft tussen een stimulus en een response, die hem vervolgens in staat stelt om na te denken, te plannen, om zich af te vragen wat het juiste is om in deze situatie te doen, dan is dat een capaciteit die hij niet had voordat hij begon te mediteren.

Dr Stixrud: De meeste onderzoekers denken dat ADHD een aandoening is van meerdere leidinggevende functies. “Executieve functies” verwijst naar de functies van het voorste deel van de hersenen, de mentale controle en de mentale organisatorische vaardigheden die je nodig hebt om doelgericht gedrag te hebben. Om iets gedaan te krijgen, bijvoorbeeld, moet je kunnen plannen, organiseren, en relevante informatie in je geheugen opslaan. Je moet ook in staat zijn om jezelf te controleren, om jezelf te vragen, “Hoe gaat het? ‘
En er is goed bewijs in enkele honderden studies over Transcendente Meditatie, dat het elk van deze executieve functies verbetert. Dit is waarschijnlijk, althans gedeeltelijk, omdat de Transcendente Meditatie techniek de coherentie van het functioneren van de hersenen verhoogt, en deels omdat het stress vermindert. Stress zorgt ervoor dat al de andere functies minder goed werken.

Ik denk dat meditatie geweldig is, maar ik wil dat mijn kind zich blijft focussen. Ik wil niet dat hij te passief wordt.

Dr Stixrud: Soms zijn ouders bang dat hun kinderen te kalm worden door meditatie, en dat ze hun drive zullen verliezen. De algemene ervaring is eigenlijk het tegenovergestelde.
Hoewel het waar is dat de Transcendente Meditatie techniek diepe ontspanning geeft, werkt het aan de andere kant ook activerend. Het is die unieke combinatie van activering van de hersenen en diepe fysiologische ontspanning die verantwoordelijk is voor de vele positieve effecten van meditatie. De algemene ervaring van mensen die mediteren is niet dat ze hun drive verliezen, maar ze het gemakkelijker vinden om hun drive op een effectieve manier te kanaliseren.
Ze verspillen geen energie in piekeren en buitensporige angst. Ze worden beter in de planning en meer doelgericht. Als je kijkt naar de scholen waar de kinderen TM op een regelmatige basis beoefend hebben, zult u zien dat de kinderen ongelofelijk succesvol zijn. Ze hebben uitzonderlijk goede resultaten op alle vlakken, zowel theoretische vakken als sport, kunst, alles. Dat is waarom ik denk dat het idee niet klopt dat de Transcendente Meditatie techniek een kind passief zal maken of dat ze hun drive of hun interesse zouden verliezen. Het is volledig het tegenovergestelde.

Hoe zal ik ooit in staat zijn om te mediteren met jonge kinderen, waaronder één met ADHD?

Dr Krag: Natuurlijk, zult u wat hulp nodig hebben om dit te verwezenlijken. Maar houd in gedachten dat het Transcendente Meditatie programma niet wordt gedaan in het belang van mediteren zelf (ook al is het een zeer rustige en aangename staat, een 20-minuten durende vakantie), maar het is rust omwille van de verhoogde dagelijkse activiteit. Als ouder van een kind met ADHD, heb je alle energie en helderheid nodig die je kan opbrengen. Transcendente Meditatie zal je helpen om de kalme gemoedstoestand te ontwikkelen waardoor je kind effectieven op je zal reageren.

 

William Stixrud, Ph.D., is een klinisch neuropsycholoog en directeur van William Stixrud & Associates in Silver Spring, Maryland, een instelling die gespecialiseerd is in leerproblemen door aandacht en sociale / emotionele stoornissen. Dr Stixrud is eveneens verbonden aan het Children’s National Medical Center in Washington, DC

Sarina Grosswald, Ed.D., is een expert in cognitieve leerprocessen en heeft één van de eerste onderzoek verricht op de effecten van het Transcendente Meditatie programma bij kinderen met taalproblemen. Dr Grosswald en haar werk zijn uitgebreid aan bod gekomen in de amerikaanse media, met inbegrip van PBS en ABC News.

James Krag, MD, is lid van de American Psychiatric Association, en voorzitter van de Psychiatrische Vereniging van Virginia. Hij is momenteel medisch directeur van Liberty Point, een residentiële behandeling voor adolescenten met psychiatrische problemen.

 

Naar de ADHD pagina