Dokters beantwoorden vragen: TM en depressie (jeugd)

Dr. William Stixrud, Ph.D., is een klinisch neuropsycholoog en directeur van William Stixrud & Associates in Silver Spring, Maryland, een groep die gespecialiseerd is in leren, aandacht en sociale/emotionele stoornissen. Dr Stixrud heeft ook een ondersteunende functie op de faculteit van het Children’s National Medical Center in Washington, DC. Dr. Stixrud heeft Jarenlange ervaring met het effect van de Transcendente Meditatietechniek op depressies

Mijn tienerzoon heeft zware problemen met een depressie. Kan de TM-techniek hem helpen?

Dr Stixrud: We weten dat er een genetische component is aan depressie, maar genen dragen veel minder bij aan depressie dan aan andere aandoeningen zoals autisme en ADHD. De genetische bijdrage aan een depressie is in de orde van 35-50 procent, wat betekent dat de grootste bijdrage niet afkomstig is uit de genetica maar komt van ervaringen. En de primaire dader is stress.

Deskundigen omschrijven depressie als een ontregelde stress aandoening, wat betekent dat de stress respons van het lichaam, de vecht-of-vlucht respons, ontregeld raakt. De delen van de hersenen die een dreiging signaleren worden hyperactief, ze reageren overdreven. Dus gedurende een lange tijd voordat kinderen depressief worden voelen ze zich gestresst, ze voelen zich vaak angstig, en ze voelen dat de wereld meer bedreigend is dan ze werkelijk is. En na verloop van tijd gaat de reactie op stress minder effectief worden, en stopt ze correct te werken. En dan begint heel het mechanisme dat wordt verondersteld om het kind te beschermen in feite tegen hem te werken.

Het is dus uiterst belangrijk om depressie te voorkomen bij kinderen?

Dr Stixrud: Een van ‘s werelds top experts op gebied van geestelijke gezondheid bij kinderen en adolescenten zegt dat de hoogste politieke prioriteit zou moeten zijn om psychische problemen bij kinderen en adolescenten worden voorkomen. Door het voorkomen van deze problemen in de kindertijd en de adolescentie, kunnen we zo ook de meeste volwassen psychische problemen voorkomen, waarvoor we nu een enorme prijs moeten betalen, zowel in termen van menselijk leed als in termen van de kosten van de gezondheidszorg.

Het voorkomen van depressie betekent, voor een deel, het creëren van een omgeving waarin kinderen zich veilig voelen, waar hun stress respons niet hoeft geactiveerd te worden de hele tijd, en ook hen te helpen leren om hun stress respons te normaliseren. Ik ben zeker een grote fan van de Stress-Vrije Scholen beweging, [die Transcendente Meditatie in scholen promoot] omdat het zich richt op het creëren van een omgeving waarin kinderen zich veilig kunnen voelen.

De tweede component in het voorkomen van depressie is gewoon het onderwijzen van kinderen en jongeren hoe ze hun eigen stress-systeem te normaliseren, zodat ze niet over een hyperactieve stress-reactie die voortdurend hen waarschuwt voor gevaren die niet bestaan ​​of sterk overdreven zijn. En natuurlijk kan de Transcendente Meditatie techniek helpen.

Er zijn vele manieren waarop we kunnen bijdragen aan het voorkomen van depressie bij kinderen en adolescenten, en ik zie Transcendente Meditatie in staat om een ​​grote rol te spelen hierbij

Is de Transcendente Meditatie techniek iets dat u aanbeveelt aan uw patiënten?

Dr Stixrud: Ja, en ik ben niet de enige. Een top expert op het gebied van ontwikkeling van de hersenen en geestelijke gezondheidsproblemen tijdens de kindertijd adviseerde ooit één van mijn jonge patiënten, die wilde afstappen van zijn geneesmiddel voor depressie. Hij zei: “Je hebt mijn zegen, zolang als je drie dingen doet: je houdt een regelmatig dagschema, je zorgt dat je genoeg slaap krijgt, en je leert mediteren.” Hij zei dit omdat hij werkzaam was bij de National Institutes of Health, waar onderzoekers het verband tussen stress en depressie bestudeerden. Hij wist dat wanneer mensen depressief zijn, hun stress hormonen uit balans zijn. Dit kan voorkomen worden door het normaliseren van de stress-respons. Het twee keer per dag beoefenen van de Transcendente Meditatie techniek helpt jongeren om een ordelijkheid, een structuur en een routine op te bouwen in hun dagen, waardoor het zenuwstelsel beter kan functioneren.

Is depressie een algemeen verspreid probleem voor kinderen?

Dr Stixrud: Ja, één van de echt zorgwekkende dingen over depressie is hoeveel het voorkomt bij jonge mensen. Er is geen volledige overeenstemming onder professionals op dit gebied, maar vele denken dat we een epidemie van een depressie beginnen te zien. Vrijwel iedereen is het erover eens dat het begin van depressie steeds vroeger voorvalt. Een generatie of twee geleden, de gemiddelde leeftijd van begin van de depressie was 34 of 35. Nu, het is 14.

Onderzoekers zeggen dat een depressie littekens creëert in de hersenen, zodat zelfs als tieners worden behandeld voor depressie en het verdwijnt, ze nog steeds pessimistischer zijn dan ze daarvoor waren. Ze hebben meer moeite met slapen dan vroeger, waardoor ze een verhoogd risico hebben op het krijgen van een nieuwe depressie. Elke keer als een persoon een depressie krijgt, wordt het meer waarschijnlijk dat hij of zij in een levenslange depressie terechtkomt. Dat is waarom experts zeggen dat de hoogste prioriteit zou moeten zijn om psychische problemen bij adolescenten te voorkomen.

Het lijkt alsof er meer druk is op jongeren dan ooit tevoren.

Dr Stixrud: Ik zag een jongen met ADHD toen hij 10 was en hij was erg hyperactief, maar ook niet te onderdrukken, aangenaam, zeer grappig, zeer slim, en een enorm sympathieke jongen. Ik zag hem weer toen hij 16 was, en hij was op anti-depressiva. Ik zei: “zeg eens, waarom die Zoloft?” En hij zei: “Wel, ze noemden me de Teflon Kid, want toen ik jonger was zat alles altijd mee en ik was altijd in een goede stemming. Maar toen kwam ik op middelbare school, en ik kreeg niet genoeg slaap. Ik wilde heel graag naar Duke University [één van de top universiteiten in de V.S.], en ik begon elke nacht op blijven tot 1:00. Ik probeerde om zo goed mogelijk te presteren op school. En ik ben versleten. Ik ben zopas depressief geworden. ”

En ik denk dat dit meer en meer voorkomt, vooral bij meisjes. Want zodra ze in de adolescentie terechtkomen, hebben meisjes een veel hoger risico op depressie dan jongens. Ik doe veel overleg met prive-meisjesscholen, waarvan vele academisch zeer veeleisend zijn. Ik probeer om hen te helpen begrijpen dat we niet willen dat deze tieners op de lange termijn zo moe en gestresseerd zijn dat ze depressief worden. Op Harvard, bijvoorbeeld, antwoorde 80% van de studenten op een krantenquête dat zich depressief voelden in het afgelopen jaar.
Related Wetenschappelijk Onderzoek

Dus de TM-techniek kan deze kinderen en tieners helpen hun stress te verminderen?

Dr Stixrud: Ik heb het gevoel dat kinderen leren hoe ze de Transcendente Meditatietechniek kunnen beoefenen het beste is wat we ooit kunnen doen voor hen. Ik zeg dit omdat het kan helpen om omgevingen relatief stress vrij te maken, en om hun eigen reactie op stress te normaliseren, om orde en regelmaat op te bouwen in hun routines, en een diep niveau van geluk, creativiteit en energie ervaring te creëren.